1. Qüestions bàsiques:
- Què volem dir (idees)?
- A qui ens adrecem (auditori/receptors)?
- Quina intenció pretenem aconseguir?
- Quines estratègies lingüístiques (i no ling.) utilitzarem ?
- Puresa: normes gramaticals i lèxiques.
- Perspicàcia: claredat i precisió, ordre.
- Ornament: creativitat, sorpresa, evitació dels tòpics i estereotips.
- Aptesa: missatge apropiat als interessos, a la situació, al tema...
2. Constituents fonamentals:
2.1. Res et verba:
- RES: continguts, idees, conceptes, arguments, inventiva.
- VERBA: paraules, disposició/organització; memòria, dicció, acció, llenguatge no verbal.
2.2. Objectiu principal:
- DOCERE: ensenyar, discernir, argumentar...
- DELECTARE: agradar, captar la simpatia, l’atenció, evitar l’avorriment...
- MOVERE: tocar l’ànim, implicar, comprometre, commoure...
3. Aspectes relacionats amb la RES o el contingut del discurs:
3.1. Cal un guió (mental/escrit) del que es dirà. Domini del tema. Informació prèvia.
3.2. Inici del discurs (exordi): molt important guanyar-se l’atenció. Fórmules (insinuació, exemples, interrogació, elogi...).
3.3. Narració-arguments o desenvolupament: estructura de la frase; connectors; to, ritme, gesticulació; activació de la memòria; proves; citacions d’autoritat...
4. Aspectes relacionats amb la VERBA o l’elocució i/o la dicció.
4.1. Qüestions generals: correcció, evitació de barbarismes, de llargs silencis, de repeticions; coherència...
4.2. Figures retòricolingüístiques més usuals: humor, ironia, iteració, gradació, sinonimia, sentència, reticència, hipèrbola, lítote...
4.3. L’ordre del discurs: inici, desenvolupament, conclusió; jerarquització, contraposició; marcadors/connectors. Exemples pràctics.
4.4. Els modes del discurs: diverses maneres de tractar un mateix assumpte segons escaigui al receptor o per imprimir-li un ritme diversificat o enriquir-lo creativament:
- Varietats de parla: dialectal, social, funcional (registres: culte,col·loquial..), individual/estil personal.
- Elements no verbals, proxèmics, prosòdics.